KLACHTENREGELING WEERSINK | INCASSO | JURISTEN | DEBITEURENBEHEER
Artikel 1: Algemene Bepalingen
1.1 Klachtrecht
- Iedereen heeft het recht om een klacht in te dienen over de manier waarop een medewerker van Weersink Incasso zich bij het uitvoeren van de incassowerkzaamheden tegenover de klager gedraagt.
- Gedrag van een medewerker van Weersink Incasso wordt gezien als gedrag van Weersink Incasso.
1.2. Behandeling klachten
- Weersink Incasso draagt zorg voor een acceptabele behandeling van alle mondelinge en schriftelijke klachten over haar gedragingen.
1.3. Reikwijdte
- Deze regeling betreft de behandeling van klachten die betrekking hebben op gedrag gericht tegen de klager en die voldoen aan de eisen genoemd in 2.1 van deze regeling.
1.4. Indienen klacht
- Wanneer een klager mondeling een klacht indient, wordt deze door Weersink Incasso gewezen op de mogelijkheid om de klacht schriftelijk in te dienen.
- Bij de behandeling van klachten die betrekking hebben op gedrag van een andere partij dan Weersink Incasso, gaat Weersink Incasso in ieder geval zorgvuldig te werk.
1.5. Beroep
- Er kan geen beroep worden ingediend tegen een beslissing van Weersink Incasso over een klacht betreffende gedrag, zoals bedoeld in punt 1.1.
Artikel 2: De behandeling van klachten
2.1. Indienen van een klacht
- Een klacht kan op de volgende manieren worden ingediend:
- Persoonlijk tijdens een afspraak
- telefonisch op telefoonnummer 0850239898
- per brief aan Jaartsveldstraat 13 a, 7575 BP Oldenzaal
- per e-mail aan info@weersinkincasso.nl
- Wanneer een klacht in een vreemde taal wordt gesteld, dient de klager, om een goede behandeling van de klacht te krijgen, zelf voor vertaling te zorgen.
2.2. Vroegtijdig afronden van de klachtbehandeling
- In iedere fase van de klachtenbehandeling kan Weersink Incasso onderzoeken of de klager door middel van informele afhandeling van de klacht tevreden is.
- Zodra de klager tevreden is over de afhandeling van de klacht, zal Weersink Incasso deze regeling niet verder volgen.
2.3. Ontvangstbevestiging klacht
- Binnen twee dagen na ontvangst van de klacht, wordt de klacht geregistreerd in het klachtenregister van Weersink Incasso en per brief of per e-mail bevestigd aan de klager. In de bevestiging van de klacht wordt de manier van klachtenafhandeling uitgelegd.
2.4. Klachtenbehandeling
- Binnen Weersink Incasso is mevrouw N.A.M. Weersink inhoudelijk belast met de behandeling van de klacht en is eindverantwoordelijk voor de klacht.
2.5. Geen verplichting tot behandeling
- Weersink Incasso is niet verplicht een klacht te behandelen, wanneer de klacht gedrag betreft:
- waarover een eerdere klacht is ingediend en behandeld volgens deze regeling;
- dat langer dan een jaar geleden plaats vond voordat de klacht werd ingediend;
- Weersink Incasso is niet verplicht een klacht te behandelen, wanneer het belang van de klager, of het gewicht van de klacht onvoldoende is.
- Wanneer Weersink Incasso een klacht niet in behandeling neemt, wordt de klager daarvan uiterlijk binnen twee weken na ontvangst van de klacht schriftelijk op de hoogte gebracht.
2.6. Afschrift aan aangeklaagde
- Een afschrift van de klacht wordt verzonden naar de aangeklaagde tezamen met de bijbehorende stukken.
2.7. Hoor en wederhoor
- De klachtenbehandelaar geeft binnen drie dagen na ontvangst van de klacht, de klager en degene op wie de klacht betrekking heeft, drie werkdagen de gelegenheid om gehoord te worden in de zaak.
- Van het horen van de klager kan worden afgezien, wanneer de klacht ongegrond blijkt, of wanneer de klager zelf aangeeft af te zien van dit horen.
- Er wordt een verslag gemaakt van het horen door de klachtenbehandelaar.
2.8. Inhoudelijke reactie
- Weersink Incasso brengt de klager uiterlijk binnen twee weken na ontvangst van de klacht op de hoogte van de uitkomst van het onderzoek over de klacht en de conclusies die Weersink Incasso daaraan verbindt.
- Het versturen van de reactie kan maximaal één week worden uitgesteld. Bij uitstel krijgen de klager en degene op wie de klacht betrekking heeft dit schriftelijk te horen.
2.9. Klachtenregistratie
- Weersink Incasso registreert alle bij haar ingediende klachten op zorgvuldige wijze.
- Weersink Incasso legt de volgende gegevens met betrekking tot de klacht in het klachtendossier vast:
- de NAW-gegevens van degene die een klacht heeft ingediend;
- de datum waarop de klacht is ingediend;
- een omschrijving van de klacht;
- de datum van binnenkomst en de wijze van afhandeling van de klacht;
- de gevoerde correspondentie met betrekking tot de klacht;
- de status van de klacht: in behandeling of afgehandeld.
2.10. Citeertitel, bekendmaking en inwerkingtreding
- Deze regeling kan worden aangehaald als Klachtenregeling Weersink | Incasso | Juristen | Debiteurenbeheer.
- De klachtbehandelaar van Weersink Incasso draagt zorg dat deze klachtenregeling altijd beschikbaar is via de website van Weersink Incasso.
- Deze regeling gaat in op de dag na bekendmaking van de nieuwste versie en geldt voor alle klachten die na het ingaan van de regeling zijn ingediend. Ook als de klacht betrekking heeft op iets wat zich voor deze datum heeft afgespeeld.
- Deze regeling is herzien en vastgesteld door mevrouw N.A.M. Weersink op 24 maart 2025.
Artikel 3: Geschillenregeling
- Als de klager na beantwoording door Weersink Incasso niet tevreden is met de afhandeling van de klacht, dan kan de klager zich wenden tot Kifid, Postbus 93257, 2509 AG Den Haag.
- Lukt het niet om tot een bevredigende oplossing te komen, dan kan de consument en soms ook de kleinzakelijke ondernemer zijn klacht aan Kifid voorleggen. Kifid behandelt geen klachten die ook aan een rechter of andere geschilleninstantie zijn voorgelegd.
- Zodra Kifid een klacht in behandeling neemt, informeren wij de betrokken financiële dienstverlener.
- Als bij de juridische toets is vastgesteld dat Kifid de klacht kan behandelen, gaat de bemiddelaar na of hij kan bemiddelen. Lukt dat niet dan gaat de klacht naar de Geschillencommissie.
- De Geschillencommissie kan de klacht behandelen.
- Tegen de uitspraak van de Geschillencommissie staat beroep open bij de Commissie van Beroep, mits voldaan is aan de voorwaarden uit het reglement dat van toepassing is.
- De reglementen en statuten zijn te raadplegen op: https://www.kifid.nl/reglementen-en-statuten-fd/