Stilzwijgende verlenging van contracten, wanneer mag dit wel en wanneer mag dit niet?

Je vergeet je abonnement tijdig bij de sportschool op te zeggen en je zit er weer een jaar aan vast omdat het abonnement stilzwijgend is verlengd. Mag dit? En is de situatie anders als gaat om een zakelijk contract tussen twee ondernemers waarbij je bent vergeten het contract op te zeggen?

De Wet Van Dam ( verwerkt in de artikelen 6:236 en 6:237 BW) bepaalt dat consumenten hun langlopende contracten (zoals abonnementen) op elk moment mogen opzeggen met een opzegtermijn van maximaal een maand. Dit recht ontstaat na de eerste stilzwijgende verlenging. Bij contracten die meteen voor onbepaalde tijd worden aangegaan, geldt dit opzegrecht meteen.

De opzegregels uit de Wet Van Dam komen op het volgende neer:

  • Een contract voor onbepaalde tijd is op elk momentop te zeggen met een opzegtermijn van een maand.
  • Een contract dat stilzwijgend is verlengd voor een bepaalde tijd (zoals een maand-, kwartaal- of jaarabonnement) is op elk moment op te zeggen met een opzegtermijn van een maand. Het eerstecontract is niet tussentijds opzegbaar.
  • Het is niet langer toegestaan om het moment van opzegging voor te schrijven. De klant mag aan het eind van de maand opzeggen maar ook op dag drie van de maand. Dan eindigt de overeenkomst op dag drie van de volgende maand.
  • Een abonnement op kranten en tijdschriften mag met maximaal drie maanden worden verlengd, en moet dan uiterlijk één maand voor het einde van die periode worden opgezegd.
  • Een abonnement op een tijdschrift dat minder dan ééns per maand verschijnt, mag een opzegtermijn van drie maanden hanteren.

De Wet Van Dam geldt voor alle contracten met consumenten, behalve voor het lidmaatschap van verenigingen en voor verzekeringen. De term “consument” betekent “particuliere persoon” die niet beroeps- of bedrijfsmatig contracten sluit. Bedrijven vallen dus niet onder de Wet Van Dam en zijn dus gebonden aan de gewone regels uit de overeenkomst en algemene voorwaarden van de leverancier.

Sluit u een zakelijk contract of abonnement af, lees dan eerst goed de overeenkomst en de algemene voorwaarden door. Daar zal namelijk vaak een bepaling in staan over de eventuele (stilzwijgende) verlenging van het contract. Als ondernemer bent u gebonden aan deze algemene voorwaarden als deze aan u ter hand zijn gesteld en op de overeenkomst van toepassing zijn verklaard.

Een voorbeeld van een dergelijke bepaling in de algemene voorwaarden kan zijn:

“Tenzij in de overeenkomst uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, wordt de overeenkomst aangegaan voor een periode van 60 maanden. Na het verstrijken van de looptijd van de overeenkomst wordt deze steeds automatisch verlengd met dezelfde periode, tenzij de overeenkomst door één der partijen wordt opgezegd of tenzij in de overeenkomst anders is bepaald.”

 Vergeet u in dit geval de overeenkomst met inachtneming van de opzegtermijn op te zeggen dan zit u opnieuw vast aan een contract voor 5 jaar.

Voor zakelijke telecomcontracten geldt echter wel iets bijzonders! Zakelijke telecomcontracten kunnen niet meer stilzwijgend worden verlengd voor bepaalde tijd. Na afloop van de eerste termijn, kan te allen tijde worden opgezegd met een opzegtermijn van maximaal één maand.

1 gedachte over “Stilzwijgende verlenging van contracten, wanneer mag dit wel en wanneer mag dit niet?

Reacties zijn gesloten.