Wat maken wij zoal mee…

Wekelijks doen wij door weer en wind zo’n 80 á 100 huisbezoeken. Huisbezoeken die als doel hebben om geld te incasseren, betaalafspraken te maken, verhaalsinformatie te onderzoeken en debiteuren bewust te laten worden van de vordering en de eventuele gevolgen bij non-betaling. Huisbezoeken doen is veel communiceren en communiceren is incasseren.

Twee huisbezoeken uit de praktijk:

Voor een energieleverancier bezocht ik een klant die een achterstand heeft in de maandelijkse termijnbetalingen. Ik was er rond de klok van tien. Bij het aanbellen keek ik naar binnen en zag ik een betonnen vloer waarna er een onbeklede trap omhoog volgde. Mijn eerste gedachte was dat er wellicht niemand meer zou wonen. Ik noteerde dit alvast met een vraagteken en op het moment dat ik dit aan het opschrijven was zag ik een zeer onverzorgde man in een aan flarden gescheurde joggingbroek naar beneden komen. De man deed open en na enig navragen bleek hij degene te zijn waarvoor dit bezoek was. Ik stelde mij voor en deelde hem mede namens wie ik dit bezoek bracht. Meneer vroeg of ik de boel kwam afsluiten, want dan mocht ik niet naar binnen. Ik gaf aan dat dit niet het geval is en mocht binnen komen. Onderweg naar boven kwam een cannabislucht me tegemoet. Al boven kwam ik terecht in een donker hol waar slechts een salontafel, een bankje, een tv en een kantoormeubeltje met computer stond. Meneer was een oorlogsspel op de computer aan het spelen. Hij vertelde mij dat hij vele problemen kende, maar de problemen graag wilde oplossen. Hij had er hulp voor gezocht. En terwijl hij zijn verhaal vertelde trok hij een blik bier open en zei: “Dit krijg je ervan als je zo diep in de shit zit en wees naar zijn blik bier”. Tijdens het gesprek verzocht hij mij contact op te nemen met zijn begeleider van een hulpverleningsinstantie. In zijn aanwezigheid hebben we direct de begeleider gebeld, waarna er tevens op zijn advies duidelijke betaalafspraken zijn gemaakt. Eenmaal buiten kwam ik weer terecht in een hele andere wereld en bedacht ik dat elke voorbijganger geen idee heeft wat zich achter deze voordeur afspeelt.

Voor een andere klant bezocht ik een man die eveneens een achterstand had in zijn betalingen. Eenmaal aangebeld werd ik verzocht binnen te komen, want de hele straat hoefde niet mee te luisteren. Ook de vrouw des huizes was aanwezig en ze gaven gelijk toe dat er inderdaad een achterstand was. Ze vertelden me dat ze al in de wettelijke schuldsanering hadden gezeten en dat ze er alles aan deden om niet weer in de problemen te komen. Mevrouw liet mij een schriftje zien waarin ze keurig alles per maand noteerde wat al was betaald en wat nog betaald moest worden. Ze had voor haar zelf ook inzichtelijk wat wel en niet kon worden betaald en dat het dan een volgende maand weer recht getrokken moest worden. Ze vertelden dat hun inkomen niet al te hoog was. Ze leefden van een uitkering en ontvingen wat toeslagen, maar hun zorgkosten waren zodanig hoog dat ze met de andere vaste lasten soms in de knoei kwamen. Ze hadden bewust een goede zorgverzekering afgesloten in de hoop dat zoveel mogelijk gedekt zou worden, maar ze merkten al gauw dat er toch ook nog zeer veel uit eigen portemonnee moest worden betaald. Mevrouw had een klein pensioen en deze had ze afgekocht en daarvan geld ontvangen om zodoende de zorgkosten beter te kunnen opvangen, maar al snel kreeg ze bericht van de uitkeringsinstantie dat ze op haar uitkering werd gekort, want het ontvangen pensioengeld werd aangemerkt als inkomen, waardoor er geen recht was op uitkering. De tranen stonden in haar ogen, want ze wilden zo graag alles keurig afhandelen. Binnen zag ik ook niet veel bijzonders, niet meer dan een basisinboedel. Mevrouw verzocht me in haar schriftje mee te kijken om samen te bepalen wanneer zij de vordering waar ik voor kwam kon betalen. Uiteindelijk hebben we betaalafspraken gemaakt, waar meneer en mevrouw mee uit de voeten konden en mijn klant vond het eveneens een prima oplossing.

Uiteraard verloopt niet elk huisbezoek op bovengenoemde manieren. De ene keer duurt het lang, een andere keer ben je met vier/vijf minuten klaar. Soms moet je een luisterend oor bieden, soms moet je zeer doortastend te werk gaan. Kortom, ter plaatse bepaal je hoe je moet handelen. Over het algemeen worden we door de debiteur goed ontvangen en nemen we de drempel om naar ons toe te komen juist weg. Is er niemand thuis? Dan gaan we nog een keer.

Wilt u meer informatie? Kijk op: https://www.weersinkincasso.nl/huisbezoeken/ of bel ons op 0546621471.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *